Wednesday, 15. May 2024.
Unsko-sanski kanton 17° C Overcast Clouds
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
Velkaton
Melbourne
Chicago
London

12. Juna. 2015. Bosna i Hercegovina, Vijesti
Šta donosi reformska agenda; Stranci diktirali reforme: Ko će ih provesti?

Svečano potpisivanje reformske agende za Bosnu i Hercegovinu jučer se nije desilo, a Johannes Hahn, evropski komesar za politiku susjedstva i pregovore o proširenju, dan uoči ceremonije je otkazao dolazak, te pohvalio Vladu FBiH i Vijeće ministara BiH koji su usvojili prednacrte pomenutog dokumenta, a Vladu RS-a pozvao da uradi isto.

Šta su to federalna i državna vlada utvrdile prednacrtom agende, javnost nije znala. Ekonomska analitičarka Svetlana Cenić za Oslobođenje tvrdi da je u agendi napisano ono što ne može proći, te da se domaća politička i akademska zajednica nisu usudile ući u otvorenu diskusiju oko reformi, te da svaka stavka agende podrazumijeva inostrane konsultante i strane organizacije.

Šta piše u agendi

– Vidi se da tekst nije pisao niko ko govori jedan od naša tri jezika, već da ga je pisala strana ruka, što je pogubno. Agenda je stigla, a niko nije bio upućen u njen sadržaj kao da je neki tajni dokument, a tiče se poreznih obveznika i svih ljudi koji žive u BiH. Mislim da je agenda rezultat trapavo vođenog procesa od početka. Dvadeset godina nakon Daytona mi radimo istu stvar: došli stranci, daće pare i daće svoje konsultante koji će sve to raditi, a poreski obveznici izdržavaju sve dosadašnje brljotine, kaže Cenić.

Ona dodaje da se nigdje u agendi ne može naći ono što treba raditi, a da se sve navedeno radi sa osobljem EU, međunarodnih finansijskih institucija (MFI), da MMF piše  zakon o radu…

– Sve su strani konsultanti, a naši treba da potpišu. U dokumentu se ide direktno sa stvarima koje su van pameti da se tako postave. Privatizacija elektroprivreda, i to se smatra da će riješiti pitanje politizacije naših javnih preduzeća. Vrlo je čudno da će se grupisati firme na uspešne, manje uspešne i na neuspešne, pa ćemo prvo prodati one uspešne, a valjda ćemo neuspešne zadržati za sebe? Nema diferencirane stope PDV-a, ali će se sigurno povećati PDV, iako se kaže da će se prvo iscrpiti sve ostale mere. Najveći eksploziv je zakon o radu, kolektivni ugovor koji piše MMF, a ne domaća pamet i državni sektor na šta je najviše osetljiva naša javnost. U agendi se to provlači u smislu, tražiće se efikasniji i odgovorniji rad. Sudstvo – reforma do 2018. godine: pa mi smo već imali jednu reformu koju su radili stranci i ona je nakaradna, kaže Cenić.

Naša sagovornica podsjeća da su bh. predstavnici vlasti u Washingtonu provedbu reformi na neviđeno obećali samo da dobiju novce.

I SDPBiH jučer je oštro reagovao povodom reformske agende. Iz ove stranke traže od predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Denisa Zvizdića i federalnog premijera Fadila Novalića da odmah javno objave integralni tekst reformske agende, koja je prihvaćena od ovih institucija.

– Neprihvatljivo je da se jedan ovako bitan dokument, čija se provedba tiče položaja i statusa svih građana BiH, iz nerazumljivih razloga krije. U javnosti se pojavljuju različite informacije: ističe se i odluka da se privatizira telekom i energetski sektor u FBiH, te se navodi mogućnost potpunog ukidanja kolektivnih ugovora i dodatna degradacija radničke klase. Ovakve obaveze nema pravo preuzeti niti jedna vlada, jer o tim pitanjima može odlučivati isključivo Parlament. Naročito to ne može kao obavezu preuzimati Vlada FBiH koja, evidentno, nema parlamentarnu većinu, kažu iz SDP-a, ističući da ova partija neće podržati ovakvu agendu.

U prednacrtu agende, između ostalog, zaista se najavljuje prodaja elektroprivreda i telekoma: “U međuvremenu, posebna pažnja će biti posvećena prestrukturiranju željeznica i rudnika, a biće kreirani i rani planovi za pripremu privatizacije telekomunikacijskih kompanija i elektroprivrednih preduzeća”.

Na početku agende potpisnici “uviđaju potrebu da se urgentno inicira proces rehabilitacije i modernizacije privrede s ciljem podsticanja održivog, efikasnog, socijalno pravednog i stalnog ekonomskog rasta i to kreiranjem novih radnih mjesta, povećavanjem i pravilnijim pružanjem socijalne pomoći, kreiranjem povoljnog i pravednog društvenog ambijenta, a da su konkretne akcije ciljane na fiskalnu i financijsku održivost”.

– Da bi EU razmatrala aplikaciju za članstvo, biće neophodno postići jedan značajan napredak u implementaciji reformske agende. O prioritetima reforme razgovarano je na jahorinskom sastanku 11. maja 2015. sa MFI-jom i EU, te reflektuje zaključke donesene tom prilikom. Kao takve, reforme bi takođe mogle predstavljati osnovu za pregovaranje o pojedinim programima finansijske i tehničke pomoći od MFI-ja i EU, navedeno je u prednacrtu.

S provedbom agende treba odmah krenuti.

Prvi izvještaj u novembru

– Veliki set srednjoročnih prioriteta, sažet je u jedan set specifičnih inicijalnih mjera i poduhvata koji će biti pripremljeni i provedeni do kraja 2015. i početka 2016. Mnoge od tih inicijalnih mjera i poduhvata će biti dalje razrađivani u konsultaciji sa MFI-jem i EU i vodiće do mjera praćenja koje će agendu odvesti izvan njenog početnog horizonta i u srednjoročni period. Od EU i MFI-ja ćemo tražiti savjete i pomoć u implementaciji reformske agende… Neposredno proizvedeni uticaj reformi će biti iznimno skup za naše budžete i neke segmente populacije, te mi očekujemo da će EU i MFI biti velikodušni u svojoj finansijskoj pomoći i pružiti nam pomoć tokom te teške faze. Biće važno održati reformske napore i istovremeno zaštititi ugrožene grupacije stanovništva, završetak je agende.

Prednacrt sadrži šest oblasti: Javne finansije, oporezivanje i fiskalna održivost, Poslovni ambijent i konkurentnost, Tržište rada, Reforma socijalne zaštite i penzijskog osiguranja, Vladavina zakona i dobro upravljanje i Reforma javne uprave. Svaka oblast je ukratko pojašnjena, a u dodatku su nabrojane i inicijalne mjere za svaku oblast. Oslobođenje objavljuje mjere u cijelosti. Kroz cijeli tekst agende potpisnici se nedvosmisleno obavezuju da će sve aktivnosti voditi uz saradnju sa predstavnicima EU i MFI-ja, te onako kako je to za određene reforme i dogovoreno sa Svjetskom bankom i EU: “Vlade će se i dalje blisko konsultovati sa EU o ovoj agendi koja stalno evoluira i tražiti pojašnjenja i objašnjenja za bilo koje značajnije odstupanje od utvrđenih dogovora, kako bi se napredak mogao redovno jasno mjeriti, razumjeti i ocijeniti”.

Redovno ćemo EU Delegaciji u Sarajevu podnositi izvještaje o napretku: prvi je planiran za 15. novembra 2015.

Javne finansije, oporezivanje i fiskalna održivost

– Zaključiti aranžman s MMF-om i poštovati njegove klauzule, pojačati naplatu prihoda (znatno unaprijediti saradnju i razmjenu podataka između četiri poreske vlasti, predložiti veća ovlaštenja za poreske vlasti i načine za plodnu saradnju, pripremiti i provesti poreske revizije i inspekcije zasnovane na riziku, na svim nivoima, najaviti rokove za smanjenje poreza na rad, u konsultaciji sa MMF-om, te najaviti planove za oporezivanje naknada/benefita i proširenje/usklađivanje poreza za preduzeća, te donijeti nove zakone o porezu na dohodak preduzeća).

– Konsolidovati aktuelnu potrošnju i stvoriti prostor za kapitalnu potrošnju finansiranu iz domaćih izvora (zamrznuti plate u javnom sektoru i proglasiti privremeni moratorij na zapošljavanje u svim jedinicama, predložiti specifičnu metodologiju u cilju limitiranja mase za plate u javnom sektoru na održivim osnovama, plan za konsolidaciju potrošnje na socijalna i penzijska davanja, provesti pregled korištenja akciza na gorivo za finansiranje gradnje puteva).

– Osigurati održivost javnog duga (utvrditi, održavati i objaviti srednjoročne strategije za zaduživanje i provesti analize održivosti duga na državnom i entitetskim nivoima, priznati/prepoznati obim zaostalog dugovanja na entitetskom, kantonalnom i opštinskom nivou i preduzeti mjere za zaustavljanje nagomilavanja novih zaostataka, izraditi izvediv finansijski akcioni plan za rješavanje nagomilanih i tekućih zaostataka).

– Preduzeti hitne reforme zdravstvenog sistema (kvantifikovati dugovanja i zaostatke u zdravstvenim sistemima, te usvojiti mjere za raščišćavanje i preveniranje budućeg nagomilavanja zaostataka, pojačati odgovornost i samostalnost direktora ustanova, te regulisati zapošljavanje u javnom i privatnom sektoru, poboljšati efikasnost nabavke i prepisivanja/dijeljenja lijekova i pomagala, uključujući i kroz unapređenje određivanja referentnih cijena, ažuriranje i usklađivanje lista esencijalnih lijekova koje pokriva osiguranje, te uvođenje centralizovanih nabavki – u FBiH, prestrukturiranje bolnica i reforme plaćanja radi unapređenja kvaliteta i efikasnosti usluga, jačanje regulisanja intervencija u javnom zdravstvu radi unapređenja zdravlja stanovništva).

Poslovna klima i konkurentnost

– Jačanje zakonskog ambijenta i okvira (donijeti i provoditi nove zakone o preduzećima i direktnim stranim ulaganjima i unaprijediti procedure za registrovanje kompanija u FBiH, donijeti nove zakone/okvire za nesolventnost i ojačati okvire za rješavanje dugovanja, donijeti novo zakonodavstvo za finansijski sektor u skladu sa direktivama EU i bazelskim zahtjevima, pregled planova za jačanje pozicije manjinskih dioničara, ocijeniti i predložiti unapređenja okvirnog plana za javno-privatno partnerstvo radi uvođenja privrednih (trgovačkih) sudova u FBiH i pregled uspješnosti u RS-u, usvojiti novi zakon o carinskoj politici).

– Osnaživanje ambijenta za konkurenciju i inovacije (javno kategorizirati preduzeća kao ona koja su održiva, koja je potrebno prestrukturirati i ona koja nisu održiva, započeti s prestrukturiranjem i pripremama za privatizaciju održivih preduzeća, pripremiti održiva preduzeća za prodaju, uključujući telekom-kompanije, preduzeti jedno sveobuhvatno mapiranje parafiskalnih nameta i proglasiti moratorij na nove, unaprijediti katastre, dozvole i licence – naročito za elektroenergetske i građevinske dozvole).

Tržište rada

– Stimulisati preduzeća na širenje i zapošljavanje novih radnika (novi zakoni o radu radi pospješivanja fleksibilnosti broja radnih sati, prakse plaćanja rada i zapošljavanja/otkazivanja radnog odnosa, novi kolektivni ugovori na određeno vrijeme, s mogućnošću za preduzeća da se izuzmu, uvesti najnižu platu za one koji prvi put traže posao).

– Unaprijediti zapošljavanje i socijalne službe/usluge (unaprijediti prakse upravljanja tako da se službe za zapošljavanje fokusiraju na savjetovanje i obuku, razdvojiti zdravstveno osiguranje i status nezaposlenosti, vodeći računa da se osigura finansiranje i pokrivenost zdravstvenih usluga, pružati usluge zapošljavanja skrojene po mjeri onih koji traže posao).

– Destimulisati rad u sivoj ekonomiji (podsticati inspekcije rada i podići/nametnuti kazne/ penale za kršenje radnog prava, dogovoriti se o strategiji za rješavanje ranijih i preveniranje budućih zaostajanja u plaćanju doprinosa koji idu na teret poslodavca, smanjiti poresko opterećenje za radnike s niskim platama – kao dio jednog progresivnijeg poreznog sistema, pojednostaviti ugovore o stažiranju (napomena prevod: a može značiti i šegrtovanju).

Reforma socijalne zaštite i penzijskog sistema

– Reforma socijalne zaštite (unaprijediti metod ciljanja socijalne pomoći za one u najvećoj potrebi i djecu/porodicu, kreirati poticaje za aktiviranje korisnika).

– Usvojiti/izraditi zakone o daljoj reformi sistema PIO u oblasti parametara (tj. strukture), uvesti sistem bodovnih beneficija u FBiH za određene privilegovane penzije ili penzije koje se ne zasnivaju na uplaćenim doprinosima za PIO, planirati održiv sistem indeksiranja beneficija, planirati bonuse za što kasnije penzionisanje i aktuarsko umanjivanje za prijevremeno penzionisanje, unaprijediti administriranje penzija i prikupljanje podataka.

Reforma javne uprave

– Poboljšana fiskalna kontrola i finansijsko upravljanje (donijeti pravila o uravnoteženim budžetima, nivoima zaduživanja i financijskim restrikcijama u novom zakonodavstvu, usvojiti nove strategije razvoja javne unutrašnje finansijske kontrole).

– Reforma državne službe (usvojiti nove zakone o državnoj službi i vremenski ograničene kolektivne sporazume, preduzeti pregled nivoa popunjenosti/sistema državne službe – dok je istovremeno na snazi zamrzavanje novog zapošljavanja, pregled sistema naknada – dok je istovremeno na snazi zamrzavanje nominalnih plata).

– Transparentnost državne službe (blagovremeno objavljivanje planova nabavki, objavljivanje odluka po žalbama na postupak, žalbeni organi moraju odlučivati o žalbama na zapošljavanje u javnom sektoru u slučaju kad su navodno primljeni kandidati koji ne ispunjavaju uslove).

– Porezi i e-usluge (implementirati Zakon o carinskoj politici, uskladiti liste/tarife za uvoz/izvoz, uključujući i za inspekcijske operacije, planirati e-usluge za PDV i porez na dohodak).

Izvor: Oslobodjenje.ba

ZADNJE VIJESTI IZ Bosna i Hercegovina Vijesti

RTV VT ROYAL d.o.o.
Kulište 2, 77230 Velika Kladuša
Bosna i Hercegovina
T: (+387) 037 775 168
F: (+387) 037 775 159
E-mail
marketing.velkaton@gmail.com
© 2019 Royal d.o.o. Sva prava zadržana. Portal dizajnirao i razvio Cybervision