Friday, 13. December 2024.
Unsko-sanski kanton 0° C Few Clouds
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
Velkaton
Melbourne
Chicago
London
[bsa_pro_ad_space id=9]

21. Septembra. 2023. Region
Nestašica i nekvalitet: Niz problema u Hrvatskoj zbog ograničenja cijena

Provođenje nove mjere Vlade Hrvatske o ograničavanju maksimalne cijene proizvoda moglo bi, po mišljenju tamošnjih ekonomista, dovesti do brojnih problema poput nestašice artikala, ali i drugih.

Novom mjerom na površinu izlaze i prvi problemi, piše Index.

Ovakav način ograničavanja cijena za sve skupine proizvoda u određenoj gramaži znači i pojeftinjenje proizvoda skupljih brendova u specificiranoj težini, što može dovesti do nestašice. Već u prvim danima novinari Indexa su u pojedinim trgovačkim lancima pronašli prazne police kada su u pitanju tjestenina Barilla, passata Mutti, čokolada Jimmy ili wc papir Zewa.

“Bojimo se da će zbog toga određeni proizvodi početi nestajati s polica kao što je i prošle godine bilo kada je nestajalo pileće meso i svinjska vratina. Bojimo se da se to ponovno ne dogodi. Vlada je unaprijed trebala poduzeti mjere, upozoriti trgovce kako se to ne bi ponovno dogodilo. Cijena je ograničena zbog potrošača i isto tako im taj proizvod treba biti dostupan”, smatra Ana Knežević iz Udruženja potrošača.

 Profesor ekonomije Boris Podobnik navodi kako su ove mjere donijele niz problema među kojima su i vladino prebacivanje tereta krize na trgovce umjesto da su, kaže, oni primili taj udarac. Kao najveći problem istaknuo je to što vlada potiho ukida tržište i to ograničavanje tržišta po njima u UGP-u postaje novo normalno.

“Nadalje, ujednačavanje cijena baš svih krompira, pa i ličkog i međimurskog, svih jaja, a znamo da nisu sva jaja ista, svih tjestenina donijet će nam vrlo vjerojatno pad kvalitete hrane, ali i veću upotrebu pesticida i raznih drugih kemikalija kad se već kvaliteta ne cijeni. Jasno je da će doći i do većeg uvoza nekvalitetne hrane”, smatra Podobnik.

Dodao je kako se ovim mjerama pomaže građanima slabijeg imovinskog statusa, ali tako da se potencijalno ugrožava male hrvatske trgovce te kako je jasno da su u vremenima pred izbore pojedini znali tko je brojnija glasačka skupina.

Sve je izglednije kako će ova mjera dovesti do lošijeg poslovanja malih trgovaca jer im preko 60% prodajnih artikala čine upravo oni koji se nalaze na popisu ograničene cijene.

“Mjera može dovesti do toga da kupac kod malog trgovca neće imati robu na policama. Do toga će doći ako mali trgovac ne bude mogao dogovoriti cijenu s dobavljačem koja je niža od ograničene da bi mu se uopće isplatilo prodavati robu, što znači da može doći do nestašice određenih proizvoda”, rekao je dopredsjednik Hrvatske udruge poslodavaca Mirko Budimir.

Novi paket mjera odnosi se na period od 6 mjeseci, a iz Hrvatske udruge poslodavaca smatraju kako u pravilu nije dobra regulacija cijena, pogotovo ako se ona odnosi na duži period. Za sobom može povući niz problema koji neće jednako uticati na velike i male trgovce.

Kada je u pitanju nestašica proizvoda, Budimir kaže kako u trgovačkim lancima neće biti potpuno prazne police s tjesteninom, već da mogu biti nedostupni premium proizvodi poput Barilline tjestenine ili Zewinog wc papira.

Na vratima su i sezonske poljoprivredne aktivnosti zbog kojih će se povećati potražnja određenih proizvoda poput šećera koji je ograničen na 1.33 eura. “Možda bi tada moglo doći do problema i nestašice. Šećer je subvencioniran pa postoji mogućnost da će oni koji ga prije nisu uzimali sada ipak kupovati u trgovinama za zimnice i ostale potrebe”, smatra Budimir.

Ograničavanje cijena proizvoda na šest mjeseci ne ide na ruku dinamičnom tržištu u kojem se cijena proizvodnje često mijenja.

S toga kaže kako regulacija cijene u jednom trenutku može ići na štetu trgovca, dok već u drugom, ako dođe do jeftinije cijene proizvodnje, može naštetiti kupcu.

(Vijesti.ba)

ZADNJE VIJESTI IZ Region

RTV VT ROYAL d.o.o.
Kulište 2, 77230 Velika Kladuša
Bosna i Hercegovina
T: (+387) 037 831 871
F: (+387) 037 831 872
E-mail
marketing.velkaton@gmail.com
© 2019 Royal d.o.o. Sva prava zadržana. Portal dizajnirao i razvio Cybervision